Wednesday, December 17, 2008

Jenis-jenis panas

Jenis-jenis Panas.

Sso oh.
Jika Pok Ku mengatakan sso oh ini adalah berasal daripada "socks off!" ( Pok Ku mengejakannya sebagai sok oh - sila rujuk ke entri panah sok oh di blog Pok Ku ), tetapi Awang pernah mendengar asal panah sso oh ialah daripada so hot ( Awang mengejakan sebagai sso oh ). Panah sso oh ini adalah bermaksud cuaca yang terik yang menyebabkan badan terasa panas dan berlengas peluh atau lengit yang menyebabkan kita tidak selesa.

Ddering.
Panah Ddering. Bermaksud cuaca yang terlalu panas atau dipanggil panas terik. Cuaca tengahari atau cuaca di musim kering akan dipanggil panah ddering.

Panah ssang.
Hati atau perasaan yang marah. Kepanasan atau marah kepada seseorang disebabkan sesuatu perkara yang menyebabkab kemarahan. Panah ssang juga boleh bermaksud sama dengan panah sso oh iaitu cuaca yang panas menyebabkan badan berpeluh dan tidak selesa.

"Buke kipah kuat-kuat sikek, panah ssang nih", kata seorang budak kampung sambil membuka baju t-shirt tak berkolar membiarkan muka ditampar angin kipas sambil air masak sejuk peti ais diletakkan di sebelahnya. Entah tak tahu sama ada hatinya yang tengah panas dek marah kerana apa? atau memang cuaca yang panas.

Bila musim tengkujuh tamat, musim kering dan panah ddering dan sso oh akan datang ke tanah pantai timur.

No comments: