Thursday, December 4, 2008

Musim Buah Mempelam

Musim Buah Mempelam.

Teringat masa kecil-kecil. Di Kampung Nibong Bawah. Musim buah mempelam masak. Arwah tok ki akan mengumpul guni gula dan gandum. Buka jahitannya menjadi satu lembaran. Dari karung menjadi satu hamparan . Setiap hamparan guni ini akan dijahit dengan satu sama lain dan menjadi besar seperti hamparan kain éla ataupun permaidani yang besar. Setiap sudut hujung hamparan guni yang besar ini dijahit dengan tali dan tali ini dibiarkan berjulur.

Kemudian hamparan guni yang besar ini akan diikat ( menggunakan tali yang berjulur) kepada tiang dan pokok mempelam. Ia akan nampak terapung dan tinggi dari tanah. Hamparan guni yang besar ini harus diikat di bawah pokok mempelam yang rendang dengan buah putik muda dan yang masak ranum.

Tujuan hamparan guni ini dibuat untuk mengelakkan buah jatuh ke tanah dan pecah. Buah mempelam masak ini mudah pecah apabila terhempas ke tanah. Oleh itu dengan adanya guni tersebut, buah yang masak akan luruh jatuh ke atas permukaan guni dan tidak pecah. Jika buah yang luruh tersebut jatuh di tengah-tengah hamparan guni, gunakan kayu untuk menguis buah mempelam tersebut ke tepi sudut untuk memudahkan kita mengambil buah tersebut.

Musim hujan dan angin kencang, buah mempelam yang masak lagi mudah luruh. Bunyi buah luruh ini cukup kuat untuk didengar. Buah jatuh luruh dari ranting terkena daun, ranting dan dahan cukup untuk kita tahu - ada buah masak jatuh. Ambil buah, basuh dengan air, hiris dengan pisau untuk buangkan kulit, sedap masam dan manis. Kalau buah mempelam mangga, selepas dibasuh dengan air, terus digigit kulitnya. Kemudian gosokkan asam masin - warna merah atau putih ke atas isi buah, terus gigit dan makan berkunyah lagi, berulang-ulang sehingga habis.


Sedap sungguh! Buleh buak samba belacang atau makang cicoh kicap bergula - colék kicap bergula.

No comments: