Wednesday, April 22, 2009

Ada apa dalam Bekah Kalang? ( Siri i )

Ada apa dalam Bekah Kalang? ( Siri i )

Pada masa kita kecil apa yang penting bila masuk sekolah? Selain buku, kanak-kanak minat dengan bekas pensel - kata baku. Kanak-kanak Terengganu menyebutnya dengan nama bekah kalang. Bekah yang bermasud bekas dan kalang bermaksud pensel. Kalang adalah daripada bahasa Arab iaitu Kalam. Kaitan bahasa Arab dengan budaya dan slanga Terengganu amat rapat sekali.

Bekas kalang yang menarik dan canggih pada waktu dulu-dulu ialah bekah kalang yang mempunyai kunci atau kod nombor yang pemiliknya sahaja yang boleh membukanya. Ini boleh mengelakkan kawan daripada meminjam pensel tanpa pengetahuan pemilik dan juga yang suka mengambil terus tanpa bertanya.

Ada juga bekas kalang yang mempunyai butang tekan tertentu yang akan secara automatik akan membuka penutup tertentu. Seumpama butang pintar. Contohnya untuk membuka tempat menyimpan pemadam, kita akan menekan butang untuk tempat simpanan pemadam tersebut.

Dulu bekas kalang yang pintar ini adalah lambang kanak-kanak tersebut orang berada. Maka ramai kanak-kanak yang tidak ada bekah kalang tersebut terasa teruja melihat bekah kalang tersebut. Golongan biasa atau marhaen hanyalah menggunakan bekah kalang yang diperbuat daripada kain yang dijahit dengan zip untuk menutupnya. Ada yang menggunakan bekah kalang plastik berwarna merah yang lutsinar berbentuk segiempat tepat sahaja.

Apa-apa pun bekah kalang apa yang dipakai, ilmu yang dipelajari itu yang lebih penting untuk dimanfaatkan.

1 comment:

roshaizul said...

dulu aku buat sendiri. pakai kulit buku yang keras tu...