Sunday, November 29, 2009

Di mana meriah? (Aidil Adha 1430Hijrah)

(Keterangan gambar : Majlis Korban Perdana Parlimen Dungun yang diadakan di Kampung Jerangau Sungai, Dungun)

Salam Aidil Adha 1430H. Di Malaysia, Hari Raya Korban/Hari Raya Haji selalu dikatakan disambut dengan meriah di negeri Pantai Timur terutama di Terengganu dan Kelantan dan negeri Kelantan lebih dilabelkan sebagai negeri yang menyambut Aidil Adha dengan meriah. Kenapa ini terjadi dan menjadi sebutan seantero Malaysia?

Agak menghairankan sebagai warga perantau apabila hampir tiba Aidil Adha, ramai warga perantau negeri Terengganu dan Kelantan akan mengambil cuti untuk pulang ke kampung untuk berhari raya. Tiada sambutan dari warga perantau dari negeri-negeri lain dan mereka faham dan melabelkan negeri Terengganu dan terutamanya negeri Kelantan menyambut Aidil Adha dengan meriah malah besar-besaran.

Hari Raya Aidil Adha adalah hari kebesaran dalam Agama Islam selain daripada Hari Raya Aidil Fitri. Kemeriahan di Malaysia untuk sambutan Hari Raya Aidil Adha agak berkurangan tidak seperti Hari Raya Aidil Fitri. Adakah ini kerana jumlah cuti umum yang sehari sahaja yang diberikan di negeri-negeri di Malaysia kecuali Terengganu, Kelantan, Kedah dan Perlis? Maka ini untuk menambah hari bercuti dari cuti tahunan tidak diambil, hanya sekadar menyambutnya untuk satu hari sahaja.

Bagi aku tidak kiralah kita di mana, sambutlah Aidil Adha dengan meriah. Biarlah cuti satu hari yang diberikan oleh kerajaan (kecuali negeri-negeri yang disebutkan di atas), kita tetaplah menyambutnya dengan meriah, beribadah dengan melakukan ibadah Korban-jika mampu, ziarah kaum keluarga seperti biasa seperti apa yang disambut pada Hari Raya Aidil Fitri. Apa-apa pun janganlah lagi melabelkan negeri-negeri tertentu dengan mengatakan sambutan Hari Raya Aidil Adha paling meriah. Ini kerana apa sahaja hari kebesaran dalam agama Islam, kita sambutlah dengan sebaiknya, bukannya lesu setakat bersolat raya kemudian berkurung di rumah.

Salam Aidil Adha dari @Dungun. Maaf Zahir dan Batin.

No comments: