Tuesday, December 29, 2009

Pembangunan Di Dungun: Suatu Komentar

Pembangunan di Dungun agak perlahan jika dilihat dari awal tahun 80an hingga akhir 90an. Negeri Terengganu mempunyai beberapa fasa projek pembangunan dan Dungun termasuk di dalam pelan pembangunan tersebut yang dimulai setelah kerancakan dan tempias ekonomi di Kertih kesan daripada penemuan minyak dan gas di luar pantai Terengganu.

Awal tahun 2000 pembangunan sedikit berubah dengan wujud kedai-kedai baru di kawasan bekas tapak bijih yang berhampiran dengan kawasan Sura Jeti. Di Paka deretan bangunan kedai dibuka berhampiran dengan Masjid Paka dan Residence Resort Paka yang dahulunya merupakan tanah padang yang kosong.

Pembangunan fizikal dari segi bangunan deretan kedai, pembesaran jalan raya dan pertambahan pusat pembelajaran seperti Politeknik dan Sekolah Menengah Teknik di Dungun merancakkan ekonomi penduduk di Dungun. Buktinya dahulu di kawasan Kampung Balai Besar hingga ke Batu 5, tiada pembangunan fizikal dan tiada kedai makan mahupun taman perumahan, tetapi kini pelbagai projek telah muncul di situ.

Pembinaan masjid : Beberapa masjid baharu atau pembesaran masjid (harap dipenuhi dengan jemaah) telah dibina, antara yang penulis mengingatinya ialah pembesaran Masjid Tengku Intan Zaharah, daripada setingkat menjadi dua tingkat (teringat dahulu sewaktu masjid ini dalam proses pembinaan pembesaran, kala hari Jumaat, sebelum solat Jumaat bermula, penulis mengambil peluang dengan rakan-rakan menaiki menara azan masjid dengan menaiki tangga konkrit yang berpusing sehingga ke kawasan speaker di atas menara azan untuk melihat panorama sekitar Dungun).

Selepas siapnya pembinaan Masjid Tengku Intan Zaharah, Masjid Nurul Huda Kampung Padang Jambu pula mengalami perubahan dengan pembangunan masjid baharu menggantikan masjid yang lama tersebut. Selang lama beberapa tahun Masjid Biru di Sura Jeti pula muncul siap dibina dan kini Masjid Baru Kampung Sungai Udang masih dalam pembinaan untuk menggantikan masjid yang lama.

Jambatan baru di Sungai Dungun juga telah dibina baru yang menghubungkan Kampung Seberang Pintasan/Kampung Rajawali dengan Kampung Bijangga/Kampung Sungai Udang. Pembesaran jalan dari Kuala Dungun hingga ke Sura Gate masih dalam pembinaan.

Kesemua di atas adalah pembangunan fizikal. Contoh seperti deretan kedai yang baru dibuka, mungkin merancakkan peluang pekerjaan di Dungun seperti peluang pekerjaan menguruskan kedai tersebut seperti daripada Jurujual/Juruwang hinggalah ke Pengurus Stor. Akan tetapi dari manakah kuasa dan kekuatan membeli? Mungkin daripada kesan tempias pembangunan koridor minyak dan gas di Kertih dan Paka yang mana kakitangan atau pekerja gergasi minyak dan gas yang berpendapatan besar membantu kuasa membeli di daerah Dungun.

Peluang Pekerjaan: Seperti yang disebut di atas tadi, dengan terbina deretan dan pembukaan kedai-kedai baharu yang berjenama global dari restoran makan segera hingga ke farmasi dan kedai serbaneka, peluang pekerjaan untuk anak tempatan telah bertambah, sedikit menampakkan kerancakkan ekonomi dan mungkin itu melayakkan daerah Dungun menjadi Majlis Perbandaran. Kini yang masih menjadi isu kepada anak Dungun ialah peluang pekerjaan profesional. Ada yang medapat rezeki murah dengan mendapat peluang berkhidmat dengan gergasi gas dan minyak di sekitar Paka Di dungun, Kertih, dan Telok Kalong (KSB) di Kemaman sama ada kakitangan secara kontrak mahupun tetap. Kerancakkan ekonomi hanya bergantung kepada kesan tempiasan tersebut. Ada juga yang masih setia dengan laut menjadi nelayan, peniaga sayur, peniaga ikan dan membuka kedai makan-kesemuanya berniaga sendiri. Kuasa membeli juga hasil tempias dari selatan negeri.

Masih menjadi persoalan ialah peluang pekerjaan profesional di Dungun masih terbatas, tetapi penulis rasa isu ini juga terdapat di daerah dan di negeri-negeri lain di Malaysia. Peluang untuk mendapat pekerjaan yang baik di tanah kampung sendiri agak terbatas dan sukar, sama ada dengan kerajaan mahupun swasta. Dungun belum cukup besar pembangunannya untuk memberi peluang pekerjaan kepada anak tempatan. Peluang yang besar ialah berniaga sendiri, untuk makan gaji terpaksa melihat kekosongan jawatan, itupun jawatan yang ada sesuai atau tidak dengan kelulusan dan pengalaman. Makanya rata-rata anak tempatan seperti di daerah ini dan di negeri-negeri lain berhijrah ke bandar-bandar besar yang cabarannya juga adalah besar.

Jadi di Dungun sendiri apa yang penulis dapat menilai ialah pembangunannya masih lagi di dalam tahap pembangunan fizikal, belum mencapai tahap memberi peluang pekerjaan sehingga boleh membuatkan anak tempatan untuk merantau berfikir banyak kali, pendek kata berkerja di kampung sendiri lebih baik daripada bekerja di bandar-bandar besar.

Apa-apa pun pembangunan fizikal dan pembangunan insan mahupun apa sahaja pembangunan yang seumpamanya sama ada membolehkan peluang pekerjaan diwujudkan atau tidak , sejarah dan warisan setempat janganlah dikorbankan dan hilang dari pandangan untuk kita belajar dan untuk menjadi mengenali identiti Dungun dan menjadi anak Dungun yang sejati. Ingatlah pembangunan itu bukan hanya dari segi deretan kedai baharu sahaja, tetapi ia lebih dari itu sebenarnya!

No comments: