Monday, April 5, 2010

Pok Pok Pok Bujang Lapok

Allahyarham Tan Sri P. Ramlee begitu dekat di hati rakyat Malaysia. Lagunya. Filemnya. Aksi silat dan komedinya yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas matahari. Setiap kata dialog, perjalanan cerita filem dan lirik lagunya banyak menggambarkan situasi pada waktu itu malah kadang menyindir ragam orang kita sendiri sama ada dengan cara jujur dan tersirat. Cuma kita yang perlu berfikir sendiri.

Berbincang tentang lagu, rakyat Terengganu sendiri dahulu pernah mengubah lirik asal lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang menjadi siulan kanak-kanak dahulu (kini?Ada lagi?). Lagu pantun kanak-kanak ini mempunyai makna tersirat tetapi bacalah dahulu liriknya.

Pok Pok Pok Bujang Lapok
Naik basika macang beruk
Gi Ppasso curi kepok
Balik ddumoh, sakik peruk
Gi hospita, hospita tutuk
Gi ddumoh Tok Bidang, Tok Bidang ketukkk

Terjemahan :
Pok Pok Pok Bujang Lapok
Naik basikal macam beruk
Pergi ke pasar curi keropok
Balik ke rumah, sakit perut
Pergi Hospital, hospital tutup
Pergi ke rumah Tok Bidan, Tok Bidan pula kentut

Lagu ini menjadi kelucuan kepada kanak-kanak pada lirik akhir iaitu Tok Bidan kentut. Bagi mengetahui sebenarnya makna tersirat lagu ini ialah jangan jadi bujang lapok, jangan pula naik basikal macam beruk. Kita kalau ke pasar adalah untuk membeli bukan mencuri (contoh di sini iaitu keropok lalu dibawa pulang ke rumah untuk dimakan), dan hasilnya kesan memakan makanan curi iaitu keropok membuatkan sakit perut. Kesan dari sakit perut ini maka untuk mengubatinya, bujang lapok ini pergi ke hospital, tetapi hospital pula tutup, lalu pergi ke rumah Tok Bidan untuk tujuan mengurut menghilangkan sakit perut, tetapi Tok Bidan pula memberi balasan kentut kepada bujang lapok ini.

Itulah, jangan mencuri, berdosa, balasan di dunia terus nampak, balasan di akhirat lagi berat.

No comments: