Monday, April 12, 2010

Terengganu Menggamit Rasa

Tempat jatuh lagi dikenang...
Inikan pula tempat bermain...

Menjadi anak jati Terengganu sendiri pasti ada yang mengundang rasa bosan, suasana muram, hari-hari yang dilalui selalu seperti biasa seperti di-copy & paste. Tinggal tetap di negeri sendiri, tatkala pada bukan hari kerja pasti mengambil peluang berehat (dan makan juadah dari laut/seafood) di sekitar pantai sepanjang lautan yang mengadap Laut China Selatan tetapi mungkin lama-lama kelamaan mengundang rasa -inikah tiap-tiap hari yang dilalui? Lalu rasa ingin berhijrah timbul dalam hati. Mungkin ingin lari dari rasa kebosanan dan mungkin juga menambah pengalaman baru di tempat orang.

Lalu berhijrah, perasaan itu sebenarnya tidak juga keruan. Tidak juga selesai-selesai dari rasa kebosanan. Pemandangan indah di pantai kembali menggamit rasa. Rindu kepalang timbul di dalam hati. Maka rasa rugi pula meninggalkan tempat jati sendiri. Kesalkah? Ini kerana tinggal di mana-mana pun tempat sendiri akan dikenang jua. Berhijrah ke tempat baru dek kerasa rasa bosan bukan satu cadangan dan penyelesaiaan yang paling baik mahupun terbaik. Ini kerana mungkin penduduk anak jati sesuatu negeri pun mungkin berasa kebosanan berada dalam negeri sendiri dan mengambil peluang berhijrah ke tempat lain.

Akhirnya perasaan yang salah itu sebenarnya memakan diri sendiri. Rindu gamit tempat sendiri akan datang dari hari ke hari walau kadang rasa bosan itu sebenarnya tidaklah kejam kepada kita, cuma kita sendiri yang terasa kejam dengan perasaan itu. Mungkin kepada semua perantau yang merantau, setujuilah tanah berpantai dan berbukit, tanah Perimula berpanji hitam dan putih adalah tempat terbaik untuk kita kan!

Angin bayu pantai sebenarnya tidak membawa bosan pada kita, ia membawa suasana aman dan nyaman lari dari hiruk pikuk di kota. Rindu...

No comments: