Wednesday, May 18, 2011

Tidur Orang Terengganu

Khelak. Ngatuk mate. Jeneghe. Tido seposeng.

Itulah kata-kata orang Terengganu tatkala ingin beradu atau melelapkan mata sekejap cuma. Semuanya bab tidur merehatkan diri.

Perbualan....

"Aku nok khelak kejak", dia berkata dalam loghat negerinya. Matanya terpejam sejenak bagi merehatkan badan yang mungkin terlalu letih setelah melaksanakan pekerjaan.

"Ngatuk mate weiii...", itulah yang dingomelkan oleh kawannya sejak pagi tadi. Kata ganda irama menyatakan dia begitu mengantuk pada mata bukan pada abdomen badan yang lain. Masing-masing mengungkapkan perkataan ingin tidur.

"Malang takdi tido dok jeneghe...", sambut bual oleh rakan seorang lagi. Entah mengapa sudah tiga orang mengungkapkan perihal yang sama. Rakan yang ini tidurnya tidak lena.

"Aku pung tidur dok jeneghe malang takdi, dakpe aaa, aku nok tido seposeng", rakan yang keempat pula menilaikan tidurnya dengan duit sepuluh sen. Maksudnya dia ingin melelapkan mata sebentar.


Imbas kembali...

"GOLLLLLLLLLLLLLLLLLLL............pasukan kelab dari Sepanyol telah berjaya menjaringkan gol kemenangan ke atas kelab lawan senegara maka mereka layak ke perlawanan akhir bagi musim kali ini....", kata komentator dalam Bahasa Melayu seawal jam 4.30 pagi. Bunyi bising dan cahaya dari televisyen teknologi LED ber-BEYOND ASTRO diselangi dengan suara sorak dua sahabat baik. Dua orang lagi rakan mereka terasa tidur diganggu dengan bunyi bising sorakan mereka.


Nasihat : Tengok bola berpadalah....Ingati kawan yang tido dok jeneghe...


No comments: