Thursday, July 7, 2011

Di mana Kuala Dungun?

Jeragang tanya, "nak tanya mung se awang acu jawab molek..... kuala dungung tu sebeno2 nyer duk kat aner gok?"

Aku jawab, "Huh! Soalang cepu mas tu, dari segi geo ambe dok tahu sangak, tapi ambe cube teka, kuala tu adalah kawasan air yang berbeza warna dia antara sunga dengang laut. Kene duduk tengok kat tanjung hujung kuala tu baru napok. Ye dok?"

Jeragang jawab, "sebenonye ambe pung dok tahu jugak tapi ambe berasa setentang antara ujung tanjung dengan bukit lepas teluk ddare bukit belah orang panggil."


Aku rasa jawapan Jeragang betul, kerana kalau tak silap aku, kawasan tersebut adalah kawasan sempadan laut dan sungai di mana airnya berbeza dan menandakan ia sebagai sempadan sungai laut. Kalau anda berada di tanjung kuala sebelah Kuala Dungun, anda akan dapat melihat ombak kecil di sebelah daratan tebing sungai yang berpasir seumpama pantai. Kawasan yang menghadap jeti LKIM ini seumpama kawasan pantai mungkin kerana ia merupakan kawasan yang berhampiran dengan pantai laut-maka tempias ombak sedikit menjadikan arus sungai di sini berombak kecil. Tambah lagi laluan bot-bot nelayan pergi dan pulang yang menjadikan arus sungai berombak.

No comments: