Friday, July 1, 2011

Tanjong Pagar

Semalam tertutuplah satu stesen Tanah Melayu yang membelah ditengah Singapura. Stesen Keretapi Tanah Melayu Tanjong Pagar, Singapura. Sila baca di sini Tanjong Pagar, Tanjong Pagar dan Tanjong Pagar. Kaitan peristiwa ini tidaklah relevan dengan @Dungun cumanya nostalgianya apabila membaca berita-berita tersebut. Satu lagi di Dungun juga ada nama tempat/nama kampung yang sama iaitu Tanjong Pagar. Ia di kawasan jambatan lama yang menghubungkan Tanjong Pagar dengan Pulau Serai. kalau anda tahu Dungun Timber/Sawmill atau penduduk setempat memanggilnya soméng, di kawasan yang berhadapan Sawmill tersebutlah terletaknya Tanjong Pagar yang juga berhadapan bertebing dengan Sungai Dungun.

Dulu-dulu pada waktu kecil aku diajar sebut kawasan Tanjong pagar ini sebagai ulu. Ia bukan bermaksud merendahkan martabat kawasan tersebut, tetapi bagi membezakan antara kawasan Kampung Nibong Bawah yang lebih menghilir ke muara sungai dengan kawasan Tanjong Pagar yang ke kawasan yang dalam sedikit, tetapi sebenarnya Kampung Nibong Bawah dengan Tanjong Pagar hanyalah berjiran.

Mungkin inilah uniknya orang Dungun ini bagi memudahkan kata menyebut tempat, maka dibezakan begitu, pada zaman motokar hanya boleh dibeli oleh golongan berada dan kakitangan kerajaan, pada masa masih ramai lagi orang berbasikal berbanding dengan bermotorsikal, tatkala masih ada lagi beca yang kuat membawa penumpang ke darak (Gong Pasir/Pak Sabah) atau ke kuale (Pasar Besar Dungun) dan tatkala ada yang masih lagi berjalan kaki ke degate (Sura Gate).

No comments: