Tuesday, August 9, 2011

Che Ghu? Apa tuh?

Che Ghu.


Bukan nama orang. Bukan nama siapa-siapa. Ia sejenis haiwan darin kalangan serangga yang begitu kecil. Bersarang di kawasan pasir debu putih kelabu di bawah rumah, tepi gök ayam atau di bawah tangga rumah. Serangga ini tidaklah aku ketahui kenapa orang Terengganu memanggilnya sebagai Che Ghu, atau Cik Ru ataupun Cik Rhu. Ejaannya aku meneka-neka sendiri dan sebutannya ialah seperti menyebut nama pokok Rhu. Aku lebih suka kepada ejaan Che Ghu.


Serangga ini adalah pemakan semut. Sarangnya yang berbentuk seperti kawah dibuat supaya serangga seperti semut terperangkap apabila jatuh ke kawah tersebut. Kesukaran semut untuk naik ke atas menyebabkan pasir-pasir halus bergerak-gerak ke bawah, dan peluan tersebut diambil oleh Che Ghu yang bersembunyi di dalam kawah berpasir tersebut dan menangkap semut sebagai makanan.

Bagaimana aku menangkap Che Ghu ini? Caranya aku pelajari sejak kecil lagi. Pertama aku gunakan semut hitam kecil atau semut merah kecil (orang Terengganu panggil semut gata), lalu aku letakkannya di dalam kawah tersebut. Apabila semut tersebut bergerak-gerak dan aku perhatikan Che Ghu mula beraksi untuk menangkap semut tersebut aku cepat-cepat mengaut pasir kawah tersebut dengan jari untuk menangkap Che Ghu. Pasir yang dikaut di tangan perlu dikuis dengan hati-hati sehingga Che Ghu kelihatan di tapak tangan.

Cara yang kedua ialah menggunakan rambut kita yang halus atau benang yang halus dan cuba mengacau dengan perlahan-lahan ke dalam kawan Che Ghu. Perhatikan bila Che Ghu beraksi untuk cuba menangkap hujung rambut atau benang, kaut dengan jari anda. Kedua-dua cara ini bergantung kecekapan anda, kerana Che Ghu juga pandai bersembunyi kembali ke dalam pasir jika kita tersalah kaut. Sarangnya musnah kerana proses penangkapan ini tetapi Che Ghu tetap bersembunyi di dalam pasir dan akan membina semula sarangnya kemudian hari. Nasihat aku, selepas tangkap, lepaslah semula ke pasir, jangan aniaya haiwan, berdosa!

Sila ke sini untuk tahu lebih lanjut tentang Che Ghu: The AntLion. Jika ingin tahu tentang nama serangga ini dalam bahasa bangsa lain sila ke sini : World Of Antlion.

cik ghu oh cik ghu
mung suke jalang berundo
semut jatuh makang slalu
biarpung semut beso macang mmuto

cik ghu oh cik ghu
wak sarang macang kawoh
aku ingat mung cik ghu
rupanye mung larva dalang tanoh

cik ghu oh cik ghu
banyok sungguh bawoh rumoh
duk dalang pasir debu
lepah tu mung terbang sunggoh-sunggoh!

4 comments:

jeragang said...

kalu jeragang jamang kecik dulu ngail pakai rambut..... bila dia hinggap kat rambut tu rembat naik.... guana mung awang reti ke dok watgitu....

Anonymous said...

aku dok pakai semut gata tapi aku gune semut kerengga (besor sket). pastu aku ikat dengan rambut. bila time angkat jer skali dengan che ghu tu.. sarang pung dok berape punoh... pastu letok balik dalam sarang die... @ dil

Anonymous said...

Baru aku tahu che ghu ni kuor sayap bila doh besor.... hahaha.... aku pulok bila doh besor baru tahu... banyok sangat aktiviti jamang kecik... sibuk manjang.. @ dil

AWANG said...

Pok Jeragang,
Pandai gok,hehehe...

@ dil,
Paka kerengga buleh gok, dan ambe pung baru tahu che gu ni jenih serangga terbang, bukang duk dalang pasir semate.