Monday, March 26, 2012

Labe



Sahabat yang sama menghantar email gambar burung enggang juga menghantar gambar serangga labah-labah di pohon tepi pantai. Labah-labah ini aku tidak tahu dari spesis mana dan apa namanya. Kalau di Terengganu serangga ini dipanggil LABE atau kadang kita jarang-jarang dengar orang panggil laboh-laboh.Terang sahabat aku ini labe spesis ini banyak di kawasan pantai sekitar Terengganu, manakala aku pulak tidak ingat sama ada aku permah tengok atau tidak, cuma seingat aku di pohon-pohon di belakang rumah tokki aku banyak labe buat sarang.

Kalau tuan-tuan/puan-puan pembaca budiman-budiwan sekelian jika ada cerita berkenaan labe dari jenis spesis ini, moleklah kita berkongsi-kongsi cerita. Mungkin ada nostalgia ketika kalian masa kecil di kampung mahupun di pantai sekitar sepanjang negeri Terengganu.


Tepi pata ssarang labe,
Beso sangak atah dahang,
Puahsang ngantuk duduk saje,
Turunglah tanoh kemah barang.


No comments: