Monday, May 28, 2012

Papan Tanda Lama Sempadan Majlis Daerah Dungun

Aku ke Dewan Sivik berdekatan dengan SMKTIZ ( Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Intan Zaharah) Dungun waktu April 2012 yang lalu. Pergi bukan untuk main badminton atau apa-apa riadah sukan dalam dewan. Pergi mengunjungi Al-Ikhsan buat jualan murah. Setelah belémbang (selongkar) dan beli apa yang murah dan berkenan di hati, aku beredar pulang tetapi terkejut (betul tak tipu) kerana melihat papan tanda Selamat Datang yang lama yang diletakkan di depan dewan ini. Ini papan tanda lama. Lensa ditumpukan pada papan tanda berbentuk rumag tele tradisional Melayu Terengganu ini. 

Puas aku mengingat dan memikir yang mana aku pernah nampak papan tanda ini dahulu. Akhirnya baru aku ingat bahawa ia dahulu terletak di sempadan antara daerah Dungun dan Marang, antara Rantau Abang dan Jambu Bongkok. 

Kini ia dipindahkan ke dewan ini. Masih utuh aku rasa walau warnanya kian pudar, tapak tiangnya senget tapi dilapikkan supaya berdiri seimbang. Papan tanda lama sebelum Majlis Daerah bertukar kepada Majlis Perbandaran.

Logo lama Masjlis Daerah Dungun.


Bumbung Tele-ikon negeri Terengganu. 


Ukiran kayu. Klasik boh! 


Dinding seperti rumah Melayu Terengganu. Aku rasa namanya teknik ketam kembung. Kalu saloh kabo!


 Selamat Datang weiii! Tulisan jawi yang mahal tuh!


Ikon Piung (penyu) 3 ekor. 


 Perhatikan bahagian antara bawah bumbung dengan atas ukiran, ada bentuk matahari bercahaya. Sama seperti konsep rumah tele.


Bahagian atas. 


Bahagian bawah.



Nampak gayanya pihak Majlis masih sayang papan tanda ini, bagus juga. Kalau boleh baik pulih sedikit. Letak kat Muzium Dungun ke? -sebagai tanda sejarah dan kenangan yang dahulunya ia pernah berada di sempadan antara Dungun dengan Marang menjadi tanda menyambut Selamat Datang ke Dungun.

2 comments:

kak moon said...

dekat dgn rumoh tok kite... :) nostalgia tuh dewan sivik ni.. hehe...

AWANG said...

kak moon,

Bentuk dewan gaya bina 80an ke 90an.