Monday, October 13, 2008

C-Louge : Jangan Tendang Bola Itu! (Lime)

"Man..."Sayup suara mak dari beranda memanggil aku. Akhirnya mak bersuara sejak asyik berbual dengan ayah. "Ayah ada hal nak jumpa dengan kau kejap". Ayah pula bersuara lemah. Ini adalah kali pertama ayah memanggil aku setelah membisu hampir seminggu. Aku berlalu dari kerusi malas ke beranda.

Aku duduk bersila menatap wajah mak dan ayah. Ayah membuka kilas kain pelekatnya. Diambilnya segulung rokok daun yang diikat dengan getah merah. Dibukanya daun rokok dibubuh tembakau perang hitam. Digulungnya kembali. Ayah mengambil mancis lalu membakar hujung daun rokok yang sedia termuncung di depan mulutnya.

Aku sabar menunggu ayah bersuara. Aku sabar sehingga ayah melepaskan asap rokok ke langit. "Man...ayah tahu kau bingung sejak akhir-akhir ni. Ayah tahu kau rasa aneh kenapa mak kau selalu berdiam diri dengan kau? Ayah tahu kau hairan mengapa Cikgu Mat kerap benar datang berbincang dengan ayah tanpa kau turut sama? Ayah tahu semuanya dan ayah tahu kau turut terdengar igauan ayah yang bukan sekali dua. Jangan tendang bola itu?!!! Ayah tahu...Man." Ayah mula berbicara tanpa putus-putus katanya. Rokok itu kembali dihisap. Asap dilepas ke langit semula. Aku tetap bersabar menanti penjelasan ayah.

"Jangan tendang bola itu?!!! Itu kisah dulu. Sewaktu arwah abang kau menjadi pemain negeri. Waktu tu kau berada di asrama.Kisah arwah abang kau banyak ayah rahsiakan. Ayah cukup berahsia dengan kau sebab tak mahu ganggu pelajaran kau. Sekarang kau adalah anak tunggal ayah setelah kematian arwah abang kau. Kau tahu arwah abang kau meninggal kemalangan jalan raya selepas pulang dari perlawananan.

Hummmmm..." Ayah mengeluh panjang dan aku mengangguk faham.

No comments: