Monday, October 13, 2008

C-Louge : Jangan Tendang Bola Itu! (Ppak)

Ayah duduk di beranda dengan mak. Menghirup kopi dan menjamu keropok keping goreng cicah air lada sambil berehat mengambil angin malam. Aku hanya duduk di kerusi malas. Membelek majalah bola sepak. Meneliti profail pemain-pemain liar negara. Fikiran aku serabut sebenarnya. Serabut seperi tali-tali sabut yang menggumpal membelit sauh bot. Jangan tendang bola itu?!!! Aku masih bingung. Otak berputar. Sekejap membaca majalah sekejap kata-kata igauan itu menerjah saling bertukar. Huh!!!

Aku cuba memaksa mata dan otak untuk membaca setiap patah tulisan di majalah ini. Aku ingin lupakan sekejap kata-kata igauan ayah. Meneliti profail Zidane, Luis Figo dan Beckham. Menarik.

Meneliti pula profail pemain tempatan. Aku cuba memahami setiap tulisan walhal ia bukan cerita hikayat. Ini kerana aku tak berjaya menepis kata-kata igauan ayah. Aku cuba memasang telinga. Mungkin cara ini berkesan untuk aku lupakan sekejap sikap aneh aku hari ini. Cuba mendengar perbualan mak dan ayah sambil tetap menatap majalah tersebut.

Perbualan mak dan ayah hanyalah berkisar kerja-kerja seharian. Mereka langsung tak menyentuh hal aku. Tak menyentuh tajuk yang aku bakal jadi pemain. Tak menyentuh untuk menarik balik halangan itu. Halangan ayah terhadap aku. Argggggh!!! Tiba-tiba kata-kata igauan itu menjelma semula...

No comments: