Monday, October 13, 2008

C-Louge : Jangan Tendang Bola Itu! (Tujuh)

"Arwah abang kau bukan hanya kemalangan..."

Ayah tunduk ke bawah memandang ke lantai. Mak mendiamkan diri. Aku mengerut dahi. Aku lihat muka mak berubah. Air mata mak mula menitis. Hati aku tiba-tiba sayu...

"Setelah arwah pulang dari perlawanan akhir, arwah kemalangan jalanraya. Arwah dalam perjalanan pulang ke rumah. Arwah masuk ICU selama beberapa hari sebelum meninggal dunia. Arwah cedera parah.Keretanya remuk. Pihak polis asalnya melaporkan mungkin arwah mengantuk lalu terbabas melanggar pokok,tapi.." Ayah berhenti sekejap melepaskan nafas. Mak menangis. Dikesatnya air mata agar tak bergenang.

"Sabotaj !Arwah abang kau sebenarnya dilanggar dari belakang. Dilanggar oleh lori. Sebelum perlawanan akhir beberapa bookie perlawanan cuba merasuah abang kau. Arwah abang kau menolak. Bookie keparat tersebut beri kata dua; DUIT atau MATI. Jika arwah menerima duit bermakna arwah menjual perlawanan jika tidak padah. Masa di ICU abang kau selalu menyebutJangan tendang bola itu..." Aku setia menunggu.Ayah berhenti lagi melepaskan nafas bercampur batuk. Keras batuk ayah.

"Polis akhirnya menyiasat dan bookie tersebut ditangkap kerana bukan arwah sahaja yang ditawarkan duit tapi dua tiga orang lagi. Mereka menolak kerana semangat untuk menang pada perlawanan akhir. Ayah tak tahu sebenarnya kisah ini.Arwah tak pernah beritahu kepada ayah dan tak melaporkan hal ini kepada pihak polis. Setelah kematian arwah barulah mereka yang pernah ditawarkan duit melaporkan kepada pihak polis. Jangan tendang bola itu... itulah kata-kata arwah yang ayah ingat sampai bila-bila. Ayah masih tidak faham kenapa arwah menyebut kata-kata itu... sampailah sekarang... tapi ayah rasa sedih arwah meninggal dunia saat gemilang yang arwah kecapi. Memenangi perlawanan akhir..."kata-kata ayah terhenti setakat itu.

"Sebab itulah mak dan ayah menghalang kau dari terus bermain. Mak dan ayah bimbang peristiwa dulu terjadi, tapi Cikgu Mat datang berbincang dengan ayah dan memujuk ayah. "Mak akhirnya bersuara. Aku menganguk. Kini telah aku faham satu persatu. Selama ini aku tak tahu menahu perkara ini.Melalui akhbar aku tak tahu. Televisyen jauh sekali tapi ayah mengatakan bahawa pihak polis dan pihak persatuan bola sepak negeri tak mahu mengwar-warkan perkara ini di dalam media. Entah mengapa ayah sendiri tak tahu. Itu kata ayah.

"Ayah dah fikir semasak-masaknya. Cikgu Mat dah pujuk ayah dan ayah bersetuju untuk tidak menghalang kau dari terus bermain. Walaupun Cikgu Mat memberi jaminan, walaupun ayah masih ada sedikit risau ayah tetap beri... tapi ayah harap kau akan bersungguh-sungguh. Kematian arwah abang kau ayah harap dapat kau tebus..." Aku mengangguk tanda faham kata-kata ayah. Malam itu berlalu dengan esakan mata mak dan batuk keras ayah... ayah meneruskan cerita-cerita lama tentang arwah abang...

"Abang percayalah...adik akan menendang bola itu hingga hujung duniaaa...". Hati aku berteriak. Esok aku akan ke pusara abang...

TAMAT

*JANGAN TENDANG BOLA ITU! bersempena Piala Dunia 2002

No comments: