Monday, October 13, 2008

C-Louge : Jangan Tendang Bola Itu! (Se)

Aku tak tahu kenapa ayah marah. Marahnya bukan bengis. Marahnya bukan menerajang. Cuma marahnya aku faham. "Ayah marah." kata mak. Ayah marah...

"Mak... Selama ini tak ada marah-marah pun. Saya selalu jadi juara. Ayah kan dulu cukup suka bila saya selalu bawa kemenangan". Aku hairan. Dari semenjak bangku sekolah hingga sekarang trofi, medal, sijil selalu aku bawa pulang. Bahkan aku mewakili negeri bawah 17 dahulu. Kemudian aku berhenti lantaran aku berjaya menjejak ke gunung ilmu. Walaupun begitu aku masih memanaskan padang universiti demi menjaga prestasi agar bakat aku takkan menghilang. Selepas mendapat ijazah aku pulang ke kampung dan mengganggur selama hampir dua tahun. Berpuluh-puluh temuduga aku hadiri namun keputusannya hampa. Akhirnya aku buat kerja-kerja kampung; kadang-kadang ke laut, kadang-kadang jaga kebun kelapa warisan arwah tok dan kadang-kadang mencari daun palas untuk dibuat ketupat pulut-mak amat mahir membuat ketupat pulut berbentuk tigasegi dan cukup laku jualannya di gerai mak waktu petang.

Aku masih kehairanan ayah marah. Aku cuba bertanya soalan yang sama pada mak. Mak kata nanti dulu. Biar ayah sendiri terangkan. Moodnya masih keliru. Marahnya sugul. Marahnya menghalang. Aku cuma ingin tahu kenapa ayah marah aku mewakili negeri kali kedua. Setelah hampir 5 tahun aku tidak mewakili peringkat tertinggi kini peluang muncul kembali. Mungkin gaya permainan aku ada gaya Zidane atau tendangan aku cukup kuat menyilang S. Pemilihan aku adalah berdasarkan kejayaan aku dalam membawa trofi kemenangan perlawanan akhirnya peringkat daerah-daerah. Bahkan aku dianugerah pemain terbaik selain muncul penjaring terbanyak. Jurulatih negeri tertarik kepada aku.

"Mak...kenapa ayah marah?" Mak aku hanya berdiam diri. Menunduk lalu ke dapur sewaktu aku melontarkan pertanyaan yang sama hampir seminggu. Tarikh tandatangan kontrak hampir tiba.Aku dah tak cukup masa. Mak selalu tunduk, diam membisu dan kadang-kadang menjawabnya juga. Mak menasihati aku supaya bersabar sehingga ayah bersedia menerangkan sesuatu. Aku berasa cukup pelik. Kelakuan ayah cukup pelik untuk beberapa minggu ini. Ayah hanya diam seperti mak bila berselisih dengan aku. Aku ingin bertanya mengapa ayah menghalang aku dari mewakili negeri tapi lidah aku kelu.

Aku masih berfikir sejak malam itu. Ayah bertempik mengigau. "Jangan tendang bola itu...!!!" Igauan ayah kini pula menjadi igauan aku. Tanda tanya yang cukup aneh. Bila aku cuba menanyakan soal ini kepada mak, mak tetap membisu tapi aku pernah melihat mak mengesat air matanya di dapur. Disinsingkan lengan baju kebaya kedahnya lalu air mata itu dikesat. Air mata menitis tapi aku masih hairan campur sedih apabila melihat mak. Mak dan ayah mungkin berahsia dengan aku. Hati aku berdetik. Mereka berahsia sesuatu. Takkan ayah sampai seminggu membisu dengan aku. Takkan mak sampai menangis bila aku menanyakan persoalan itu. Malam ayah mengigau pun masih menjadi rahsia...

No comments: