Monday, October 13, 2008

C-Louge : Jangan Tendang Bola Itu! (Due)

Cikgu Mat sudah beberapa kali datang. Cuma datang sewaktu aku tiada di rumah. Sewaktu aku sibuk berkerja di kebun. Kadang-kadang sewaktu aku memanaskan badan di padang kampung yang penuh kemuncup liar yang pasti memenuhi melekat stokin aku. Cikgu Mat adalah jurulatih negeri. Sebenarnya keluarga aku dah lama kenal dengan Cikgu Mat. Sejak arwah abang aku dulu mewakili negeri pada usia cukup muda. 21. Arwah abang cukup cekap mengelecek bola. Arwah abang adalah juara. Arwah abang adalah pemain yang penuh gaya. Itu kata mak. Aku pada waktu itu aku berada di sekolah asrama. Pada waktu itu umur aku 15. Aku tak banyak tahu pasal arwah abang sejak berada di sekolah asrama, yang aku tahu Cikgu Mat lah yang mencungkil bakat arwah abang.

"Mak... Kenapa kerap benar Cikgu Mat datang ke sini. Si Rosli selalu beritahu saya yang Cikgu Mat datang berjumpa dengan ayah, sedangkan saya yang akan menandatangani kontrak nanti. Kenapa Cikgu Mat tak berbincang dengan saya atau berjumpa dengan saya?" Mak berdiam lagi. Aku kelu semula. Tak nak bertanya lagi kerana aku mengagak mak akan tetap begini.

Mungkin ada sesuatu perbicangan serius antara ayah dan Cikgu Mat. Mungkin aku patut tahu. Mungkin patut aku abaikan sahaja. Mungkin aku perlu berasa keanehan. Mengapa Cikgu Mat selalu datang. Takkan datang untuk sekadar bertanya khabar menjadi kerap. Pelik. Mungkin aku perlu bersabar untuk beberapa hari lagi sebelum hari menandatangani kontrak bermula.

Sekarang ini di kaca tv, akhbar, majalah dan poster-poster berjenama rokok mempromosi liga. Liga makin hampir. Pasti meriah. Juara bertahan tetap bertahan kecemerlangan lepas. Tanggungjawab mereka makin besar. Aku dah tak sabar-sabar untuk bermain di stadium negeri kelahiran dan juga stadium-stadium lain. Tak sabar untuk bersama dengan pemain-pemain negeri yang mempunyai bintang gelecek yang menawan. Tak sabar aku untuk menunjukkan skill aku yang mirip Zidane. Ini kata Cikgu Mat. Apa yang perlu aku tunggu ialah mendapat kebenaran dari ayah untuk bersama pasukan dan menanti hari bersejarah itu...


No comments: