Friday, November 21, 2008

Kisah Ddapo

Kisah Ddapo - air co.

Ddapo bermaksud dapur. Tempat kaum ibu memasak dan membasuh pinggan dan menyimpan pinggan-mangkuk dan barang-barang masakan. Jadi beberapa perkataan yang sinonim dengan ddapo antaranya ialah air co dan térak.

Dahulu rumah-rumah kampung di Terengganu tidak mempunyai sistem perparitan yang baik. dan tidak menyeluruh ke kampung-kampung. Air sinki hasil basuhan pinggan-mangkuk tidak mengalir ke longkang atau ke mana-mana sistem saliran. Sistem aliran air buangan dibuat sendiri oleh penduduk kampung mengikut kawasan rumah masing-masing. Air tersebut turun ke tanah melalui saluran paip. Tanah tersebut menjadi lopak air yang bertakung. Itulah air co.

Haiwan ternakan seperti ayam, itik dan angsa biasa akan mencari makanan di sini. Cacing-cacing tanah juga banyak boleh didapati di sini." Kalu nok gi ngail cari cacing, carilah air co..." ( Kalau nak mengail ikan mencari umpan cacing, carilah air co... ) .

Kisah Ddapo - térak pinggang.

Selepas basuh pinggan-mangkuk, kita akan menyusun pinggan, mangkuk dan gelas pada satu tempat khas-tempat menyimpan dan mengeringkan pinggan-mangkuk. Tempat menyimpan khas ini dipanggil tempat térak pinggang. Térak ini kata asalnya ialah tiarap atau meniarap. Jadi perkataan térak pinggang ialah membawa maksud meniarapkan pinggan yang bertujuan untuk mengeringkan pinggan yang telah dibasuh dan dibilas dengan air.

Selain daripada itu nnérak ( duduk nnérak ) juga kata asalnya ialah meniarap. Ia lebih kepada perbuatan manusia yang meniarap.

"Mmolek skek térak pinggang tuh...arcopal tuh..."

No comments: