Friday, December 12, 2008

Lagu Kanak-Kanak Terengganu ( iii )

Satu lagi kanak-kanak Terengganu yang udoh bunyinya ( hodoh-tidak baik dari segi maksud dan perkataan yang digunakan ). Jangan katakan ini satu penghinaan tapi ini hanyalah lagu kanak-kanak Terengganu satu masa dahulu. Lagu ini dinyanyikan apabila berlaku perbalahan mulut - bertekak, antara dua kanak-kanak supaya kanak-kanak seorang lagi berhenti dari berbalah mulut - senyap/diam, tetapi mungkin sukar, mereka tetap bertekak . Sekarang mungkin tidak kedengaran lagi lagu pantun ini. Dengarkanlah lagu pantun ini...


Ling ling ling
Basika langgo rok
Mung kate aku keling
Mung cine dok basuh berok


Kepada pembaca, jangan menyanyikan lagu ini untuk mengata orang, ini sekadar kenangan lagu kanak-kanak Terengganu.

5 comments:

Anonymous said...

Teringat sungguh mase kak nab kecik2 dulu..memang gune pa'tung tu..dok ngejek kawang bile bal'lah!
Tak reti sangat nok tulih..nok eja dok brape panda..cakkat gganu maseh boleh. dulu mase kecik2 dok kat jalang batah baru - dekat sekoloh sultang selemang. Nostalgia!
-kak nab-

Anonymous said...

lagu ni pong top 10 gok ni masa aku budok2 dulu, kerek la jugok aku nyanyi lagu ni kalo baloh ngan saing2 .. budok lening dok rajing dengor doh kot lagu ni...
se agi lagu pek pek li tu,,, biasa ada la kene kutuk ngan lagu tu kalo adi mokpek pah main ptg.. biase ptg2 main te duduk ah hok best skali sebab bleh main rama2.(Bdk Bkt Chatok)

A w a n g said...

Kak Nab dan budak bukit chatak terima kasih kerana singgah, kalu ada lagu kanak-kanak Terengganu yang saya tak tahu boleh kongsi-kongsi kan di blog ini.

aNgah said...

sedak bace blog ning..suke sorang pa ambe..ambe budok bukit chatok gop..rajing zmn budok2 dlu..kalu main..nk undi sape kena "jadi" nyanyi lagu ni...

tak tak ge
teletak ekor nage
jalang kire kire
tige puluh tige
A awi..kau lari

sapelah reka lagu ning..hehe

A w a n g said...

Terima kasih, silalah bertandang sokmo.