Thursday, March 26, 2009

The Mel : Edisi Gambar




Sila klik entri The Mel.


Di sini Awang paparkan beberapa gambar bangunan kayu yang merupakan kedai teres kayu atau pasar kecil di The Mel ( bekas Stesen Keretapi Nibong ) yang menjual sayuran dan barangan runcit. Di sini juga Pasar Minggu Hari Ahad masih diadakan. Bangunan teres kayu yang tinggal sekarang hanyalah dua sahaja dan tidak lagi digunakan.

Antara nama-nama yang menjadi peniaga di sini ialah :

1. Munoh Yong - menjual sayur-sayuran
2. Cik Ngoh Sémék - menjual sayur-sayuran
3. Fatimah - menjual Air Batu Campur 20 sen

Di kawasan ini juga dahulu ada deretan kedai-kedai yang menjual nasi lemak dan barangan runcit, dan kedai gunting. Antara nama-nama peniaga ialah :

1. Mek Biah - menjual nasi lemak dan nasi minyak.
2. Tok Bilal Cik Harun - kedai runcit - Bekas Bilal Masjid Nurul Huda Kampung Padang Jambu
3. Pok Awang Kubur - kedai gunting rambut tiga amah.

Nama-nama yang disebut di atas ada yang telah meninggal dunia dan ada yang Awang tidak pasti masih hidup atau telah meninggal dunia.

Bercerita tentang Mek Biah, kedainya sentiasa penuh pada waktu pagi lantaran masakannya yang sungguh enak. Allahyarham Tok Bilal Cik Harun ialah bekas Bilal Masjid Nurul Huda Kampung Padang Jambu. Kedai beliau dikenali dengan nama Kedai Tok Bilal. Allahyarham Pok Awang Kubur digelar sedemikian kerana beliau tinggal di Kampung Nibong Kubur berdekatan dengan Bukit Tebuk. Menggunting rambut di kedainya sangat murah, tiga amah sahaja iaitu bersamaan RM 1.50.

No comments: