Sunday, March 1, 2009

Mencari S.U.P.I.K di Kuala Lumpur

Mencari S.U.P.I.K di Kuala Lumpur.

Seorang lelaki. Baru pertama kali dapat pergi ke Kuala Lumpur. Dia baru habis belajar. Setakat kolej dalam negeri kelahirannya. Sekarang ini dia baru mendapat kerja di kampung di sebuah syarikat minyak dan gas ( oil and gas ). Satu syarikat bersaiz sederhana tetapi mempunyai kontrak-kontrak besar dalam menyelenggara loji di darat dan di laut.

Satu hari dia pergi ke Kuala Lumpur atas urusan kerja atas arahan syarikat. Dia pergi berdua dengan rakan sekerjanya merangkap ketuanya kerana rakan itu lebih tahu selok belok Kuala Lumpur. Sampainya di Hentian Bas Putra, mereka berdua turun ke hentian bas dari / ke Pantai Timur tersebut.

Semasa ingin menuruni bas, tiba-tiba satu beg yang dibawanya terkoyak sedikit ( beg ala-ala bag kain yang bercop Jusco ke atau Maxis ke ). Isi barangnya di dalam plastiknya hanyalah kasut hitam berkilat, ingin dipakai apabila ke ibupejabat di Kuala Lumpur-hasratnya ingin menjaga tahap kekilatan hitamnya kekal berkilat dan tidak kotor.

Oleh itu dia berfikir-fikir ingin mencari-cari beg plastik di kedai-kedai sekitar Hentian Putra itu.

Dia : Bos..beg aku koyok sikék, bos duk sining kejak, aku nok cari supik kat keda-i.

Bos : Ok, molek sikék jalan-g tuh, jangan-g sesat-k pulok kekgi dalam-ng stesen-g ni.

Dia berjalan ke arah deretan kedai di hentian tersebut. Dia pergi ke satu kedai yang menjual makanan ringan, minuman kotak, tin dan botol dan juga majalah.

Dia : Pokcik, ada supik dok?

Tuan Kedai No. 1 : Supik ? Siapa Supik? Supik takde kat sini, Kalau Sapik ada, cuba tanya kedai sebelah.

Dia : Ooo...terima kasih pokcik...

Dia pergi pula ke kedai sebelah. Harapannya agar ada beg plastik yang diingini. Dia ingin membelinya dan kalau dapat percuma lagi bagus.

Dia : Cik, sining ada jua supik dok ?

Tuan Kedai No. 2 : Supik? Supik tu apa? Sapik ada...Tadi ada kat sini, cuba tengok kat kedai hujung sana...

Dia : Hmm...terima kasih cik.

Dia berlalu dan berjalan ke arah kedai hujung seperti yang disebutkan oleh Tuan Kedai No. 2 tadi. Sampai dia ke kedai yang hujung itu dia terus bertanya.

Dia : Encik...supik ade dok?

Pekerja Kedai Hujung : Supik? Supik apaan tuh? Kalo Supir aku tau. Tapi di sini kita gak punya. Ini cuma toko majalah kok. Kalo mau cari supir, ya ke loket bis sana.

Dia : Err...dakpelah...dok paham-ng.

Nampaknya kedai tersebut menggajikan pekerja Indonesia. Makin dia tidak faham, disebut supik orang di sini memanggilnya sapik, orang Indonesia ini pula memanggilnya supir. Dia makin tidak faham . Tiba-tiba ada orang menegur dari belakang...

Sapik : Abang...abang cari saya ke...saya Sapik.

Dia : Eh! Bile saye cari awok? Saye dok kena-l awok.

Sapik : Tadi Tuan Kedai No. 1 yang beritahu saya, dia cakap ada orang cari saya, tapi bahasa loghat dia pelik sikit, macam orang pantai timur. Saya rasa abanglah.

Dia : Eh! Bukan-g saya cari.

Sapik : Emm...takpelah bang. Kalau macam tu saya pergi dululah.

Dia : ( Hanya tersenyum )

Dia kemudian berlalu pergi. Pergi ke arah tempat duduk rakan sekerja merangkap bosnya itu.

Dia : Bos...takdok la jua-l supik sini...aku gi keda-i hok no.1 dan no. 2 dia kata supik takdok, yang ada sapik, tapi dia tunjuk kedai lain, aku gi keda-i hujung nung, tapi aku dok paham-ng mende dia cakap-k. Aku rasa orang sini panggil supik tu sapik la...keda-i hujung tuh panggil supir pulok...pening pale aku...

Bos : Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...Kah...

Dia : ( Berkerut dahi ) Bakpe mung gelok ke aku bos...

Bos : Sini orang dok panggi-l supik laaaaaaaa...orang panggil beg plastik...

Dia : Laa....malu aku weiii...

Bos : Dakpelah, kasut-k mung ni, letok je dalam supik errr sapik aku ni hehehe...supir aku ada lebih ni....

Dia : Dahlaaa bos...jangan-g kutuk aku lagi... ( sambil mengambil supik dari tangan bosnya )


Glosari

Supik
Beg Plastik

Supir
Pemandu

Toko majalah
Kedai majalah

Loket bis
Kaunter Bas / Kaunter Tiket Bas

No comments: