Sunday, August 16, 2009

Buah Sto dan Stapi

Buoh Sto,
Buoh Stapi,
Stak moto,
Tubik api.

Buah Sto,
Buah Stapi,
Start motor (motorsikal),
Keluar api.

Pantun lama ke atau aku yang reka? Buah sto/seto (setengah tempat memanggilnya dengan nama buah setiar/stiar) adalah buah berwarna kuning bersaiz besar, isinya semacam manggis tetapi biji buah sto agak kasar dan keras. Isi putih hanya dihisap, sukar digigit dan jangan telan! Nanti biji buah sto terlekat di tekak. Buah sto pokoknya besar tinggi seperti rambutan. Ukur lilit batangnya seumpama balak di hutan. Buah stapi/setapi adalah sama seperti buah sto seumpama adik beradik tetapi buahnya lebih kecil dan pokoknya tidaklah tinggi sangat dan ukur lilit batangnya tidaklah seumpama balak. Warna buahnya sama, isinya sama cuma saiz buahnya kecil.

Teringat waktu kecil, kulit buah sto ini boleh dibuat lauk. Kulitnya dikupas dibuang kulit luar kuningnya biar tinggal kulit berwarna coklat. Isi di dalam dibuang atau dimakan dan kulit yang telah dibersihkan dibuat masak laur sayur kolok - seperti lauk masak lemak kobis / kobis masak lemak putih. Masak sayur kolok ini juga diletakkan sotong.

Berbalik kepada pantun tadi - aku lupa samada itu pantun lama atau aku yang reka waktu kecil dulu-dulu? Awalan pantun ini menyebut nama buah, dan rangkap ketiga dan keempat menggambarkan seseorang yang menghidupkan motorsikalnya lalu keluar api melalui ekzosnya-itu sahaja!

Buoh Sto,
Buoh Stiar,
Stak moto,
Cabuk taya.

Buah Sto,
Buah Stiar,
Start motor (motorsikal),
Tercabut tayar.

1 comment:

Siti said...

hok ambe bese dengo, buoh sto, buoh stia, start muto, tekan gear.