Friday, October 23, 2009

Misteri : Selök & Jetak

Pintu pejabat dibuka. Tiba-tiba jetak sendiri. Oh! Ada mekanikal spring di atas pintu, jika dibuka akan tertutup sendiri-dia terlupa sedangkan rutinnya pintu itulah yang dibuka akan tertutup sendiri. Pintu itu sepatutnya tertutup sendiri secara perlahan-lahan, tetapi tertutup terlalu cepat kerana sudah beberapa lama belum dibaiki. Dia masuk ke dalam pejabatnya. Diselak jendela tingkap. Langit di luar begitu gelap."Mahu ribut hujan mungkin", getus hatinya. Dia bergerak ke arah kerusi. Duduk empuk lalu membelek beberapa fail yang perlu diselesaikan.

"Gggum..."bunyi guruh kuat di luar. Petir kilat sekali-sekali selang-menyelang. Hatinya tidak tenteram. Dentuman guruh petir. Biliknya tiba-tiba gelap. Dia bergelap. "Electric Circuit Breaker jetak agaknya", cuba menyedapkan hati sendiri. "Hahaha,heee...heee....hui...hui...huii" suara di luar nyaring, gelak tawa, suke selök tiba-tiba kedengaran. Dia berpeluh. Dia tahu hanya dia seorang di pejabat ini. Kesemua orang lain sudah pulang lebih sejam yang lalu. Dia diam. Memikirkan apa yang perlu dibuat.

Pintu dibuka dari luar perlahan-lahan. Bunyi kuak pintu kedengaran. Dia terpaku. Menutup muka dengan tangannya. Mulut terkunci. Jarinya yang menekup muka dibuka sedikit mengintai siapa yang bermain pintu. "Kalau aku tahu, aku akan selök pintu tadi", hatinya berkata dan memikirkan moga-moga JAGA bangunan cepat datang, walau dia tahu dia tidak menelefon Bilik JAGA supaya JAGA datang. Harap-harap datang sendiri.

Pintu tidak terbuka luas. Hanya sedikit dan tidak jetak tertutup sendiri. Kelihatan nyalaan api dari luar. Bayang api dan asap."Huh!", hatinya makin tidak tenteram. Apa misteri hari ini. "Hahaha,heee...heee....hui...hui...huii", kedengaran semula.

"Kuakkk" tiba-tiba pintu dibuka besar. Nyalaan api makin dekat menerjah masuk ke bilik. Dia menekup rapat mukanya dengan buku. Sekelip mata lampu pejabatnya menyala. "Selamat Ulang Tahun Bossssssssss!!!!.", ucap suara beramai-ramai.

"Oiii!!! Hari ni bukan hari lahir aku laaaaaaaa", dia menjerit dengan muka separuh pucat.

"Ikut bulan Hijrah Bosss,bulan Islam", pegawainya menjelaskan.

"Kah...kah...kah..., terima kasih,terima kasih, Kah,kah,kah", suke selök akan dia. "Lain tahun jangan buat macam ni, guna trick lain pulak, kah...kah...kah...", sambung ketawa akan dia.

"Ok! Bosss....tahun depan kita masuk TV, kita panggil Bam Bam Boom TV3", cadang pegawainya.

"Gulp!", debar hati dia.

NOKTAH.

Terjemahan.

Cerpen yang lebih pendek dari cerpen. Selök & Jetak. Orang Terengganu menyebut Selök untuk menggambarkan perbuatan MENYELAK, SELAK pintu/mengunci pintu dengan selak, penyelak/selök, penyelök. Suke Selök pula adalah bermaksud ketawa yang melampau-lampau.

Jetak membawa maksud sesuatu benda seperti pintu yang bermekanikal spring akan tertutup sendiri/auto tetapi dengan kelajuan yang cepat. Jetak juga selalu digunakan untuk menggambarkan suis kotak fius elektrik dirumah, apabila petir menyambar di kawasan kita, Suis Pemutus Bekalan Elektrik/Electric Circuit Breaker akan tertutup sendiri atau Jetak sendiri.

Jangan biarkan diri anda di-Selök & Jetak oleh rakan-rakan anda.

No comments: