Saturday, December 5, 2009

Banjir dan Jalan Pecah

Banjir. Terkejut sebenarnya semasa melalui jalan depan Hospital Dungun pada awal pagi 2 Disember yang lalu. Jalan utama ke Kemaman melalui kawasan depan Hospital Dungun ke Kampung Batu 49 melaut dengan air banjir. Seingat aku sehingga aku meninggalkan Dungun untuk merantau keluar ke negeri lain, laluan tersebut tidak pernah digenangi air. Sungguh pelik! Mungkin sistem perparitan yang tidak betul? Tanah di situ rendah dan tiada aliran air keluar disebabkan takungan hujan yang tidak berhenti selama 3 hari?

Selain isu banjir yang tidak disangka-sangka yang terjadi di Bandar Dungun (kata orang Hulu Dungun bersyukur kerana banjir kurang melanda di kawasan ulu), ialah isu jalan pecah-pecah berlubang dari Kemaman hinggalah ke sempadan Jambu Bongkok, Marang. Isu jalan pecah dan berlubang pada musim tengkujuh memang selalu terjadi sejak dahulu lagi, cumanya pembaikian jalan tersebut tidak dipercepatkan-mungkin kerana hujan yang tidak berhenti tetapi peluang hari dan waktu yang cerah atau cuaca yang sedikit baik perlu direbut untuk mempercepatkan proses pembaikian jalan.

Kalau ditinjau jalan dari Pintu Gerbang Sempadan Terengganu-Pahang di Kemaman, jalan utama negeri mulai pecah dan berlubang. Kesesakan di jalan utama Bandar Chukai Kemaman disebabkan kerosakan jalan. Lebih teruk sesak di antara berdekatan Masjid Sultan Ahmad hingga ke simpang empat lampu isyarat Bukit Kuang. Ini kerana jambatan di antara jalan tersebut pecah dan berlubang. Hanya satu arah sahaja yang dibenarkan digunakan dalam satu-satu masa, dan setiap kenderaan perlu bergerak dengan berhati-hati lantaran setiap permukaan tar di jambatan tersebut pecah dan berlubang. Kenderaan dari arah Kuala Lumpur dan dari arah Kuala Terengganu perlu bergilir-gilir menggunakan laluan ini dengan mengikut arahan polis trafik yang menjaga kawasan tersebut.

Bergerak ke arah Dungun memang perlu berhati-hati. Terlalu banyak jalan pecah dan berlubang. Diharapkan pada masa hadapan di setiap musim tengkujuh, ada pihak berwajib akan bersiap sedia untuk mempercepatkan proses pembaikian jalan. Melalui jalan raya dari Kampung Jambu Bongkok ke Kuala Terengganu, jalan rayanya berada dalam keadaan yang baik kerana proses pembaikian mungkin cepat. Cuma kena berhati-hati di kawasan Merchang, jalan raya di situ akan digenangi air yang agak dalam bila musim hujan yang tidak berhenti serta lebat.

No comments: