Thursday, October 28, 2010

Burung Ngekéng

Kéng...Kéng...Kéng...bunyi sayup-sayup dari atas pohon tinggi. Jika makin didekati pohon itu makin kuat bunyinya. Kibasan sayap dan dahan ranting kuat berbunyi dek terjahan singgah. Diintai dari bawah pohon didapati burung ini berparuh besar berwarna kuning lembut. Warna badannya hitam dan sedikit putih pada sayap dan ekornya. Eh! Macam mana burung ini boleh ada di sini. Agak jauh dari bumi kepulauan sana, adakah ia berhijrah atau memang spesis ini juga ada di sini?

Itulah Burung Ngekéng dan itulah pertanyaan penulis pada waktu kecil. Terkejut dengan kewujudan burung ini di Dungun satu waktu dahulu di kawasan Kampung Sungai Buaya. Rata-rata orang di Dungun memanggil burung ini Ngekéng. Penulis tidak pasti di daerah-daerah lain di dalam negeri Terengganu. Dinamakan Ngekéng kerana bunyi suaranya Kéng...Kéng...Kéng. Bunyi suara yang nyaring dan boleh didengari di seluruh pelusuk kampung. Tambahan pula ia bergema dari atas pohonan yang tinggi.

Burung Ngekéng ini nama formalnya ialah Burung Enggang ataupun Hornbill dalam Bahasa Inggeris. Pelikkah atau memang spesisnya ada di Dungun?

2 comments:

abah_faris said...

memang ade spesis tu kat teranu... tapi jarang sangat nok boleh jupe lening... same jugok burung kerok nasi...

AWANG said...

Hoh, bereh-bereh!