Sunday, January 23, 2011

To Jel To Wok & Permainan Tradisi Terengganu Dalam Lagu

Iklim, satu band atau kugiran Terengganu yang berjaya dahulu. Ahli-ahlinya semuanya dari negeri Terengganu Darul Iman telah memberikan kita lagu-lagu untuk memperkenalkan negeri Terengganu. Antaranya ialah Blues Terengganu Kita yang telah mempopularkan destinasi dan slanga Terengganu. Di sini penulis ingin berkongsi satu lagu Iklim yang memperkenalkan permainan tradisi Terengganu yang kini mungkin telah kian luput dan tidak mungkin dimainkan oleh kanak-kanak zaman IT sekarang ini. Penulis cuba mendengar lagu ini dan cuba menulis kembali mengikut slanga Terengganu. Penulis ada menulis beberapa huruf dalam kurungan dan ia bermaksud untuk memberikan cara sebutan betul dalam slanga Terengganu. Jika ada kesalahan dalam penulisan lirik ini sila perbetulkan dan sila berkongsi maklumat dengan penulis. Lagu ini berjudul Tojee Towoak (To Jel To Wok). ( Ditulis semula pada 23 Januari 2011-Terima kasih saudara Mohalim Iklim atas lirik yang diberi kepada @Dungun dan Journey Terengganu).

Kata Saudara Mohalim:
"Satu permainan sesetengah tempat panggil..polis sentri...pemainannya berkumpulan antara 10 0rg atau lebih, kemudian di bahagi dua. Dua kumpulan diundi yang mana jadi polis dan yang mana pesalah....pesalah akan lari sembunyi, kemudian polis akan mencari dan bila ditangkap aka n di masuk (dimasukkan ke) penjara, polis akan menjaga penjara...sekira lalai menjaga datang pesalah akan mencuit tubuh member dikira dia boleh keluar dari penjara.....dan gitu la seterusnya. To (ayat lama dulu tahun 70an), maksudnya Game, samalah macam To Duduk. To Kerah, To Wok,.....ok lirik nya:-"

Mari kite pakat(k) dengo cerite
Mainan(g) budok-budok hok peseng lame
Turun(g) menurun(g) pesake kite
Banyok pelik tapi suke…
Dok payoh paka pitih dok nok wak mende
Perabih harte ayoh bonde...


Sayang sungguh lening koho tadok
Pasa besor belake doh budok-budok...
Hok laki jadi pok, hok puan(g) jadi mok
Mase beruboh sedikit sebanyok...
Hok ning la kite nok kabo sikek
Mainan(g) budok-budok mase kechek...

(Ulang)
To jel to wok, To kerah, To duduk,
Petong kupi,
petong selipar, bola katok,
Main(g) cokok, keliling bunge…
Main(g) selambuk, siuk getoh, petik mate…

Woh ipe, cak kekok kaki ayam(ng),
Jetik sage(?) pelage gasing, galoh panjang,
Pisto(l) colok, bedilang peluru sabok….
Belage woh getoh, main(g) titian(g)…

Pakak smula mainan(g) kite hok tinggal lame..
Doksoh tebeng bazir pitih dan(g) buang mase..
Molek kite paka hudoh dok soh kire...
La la la la la la la la la la...To Jel To Wok…

*************************************************************************************

Terima kasih dan Kredit kepada Saudara Mohalim Iklim (Lagu dan Lirik oleh beliau) kerana sudi memberi memberi lirik yang betul dan memberi kebenaran kepada @Dungun dan Journey Terengganu untuk diletakkan di dalam blog-blog penulis.

No comments: