Sunday, January 16, 2011

Mencari Wau

Hari ini aku ke padang lapang melihat orang bersantai di hujung minggu. Melihat suasana manusia bermain bola sepak, berjogging, bersantai duduk, dan pelbagai lagi ragam mereka. Kanak-kanak pula sibuk berlari, bermain basikal dan berada di sekitar taman permainan mereka-berterowong gelongsor, buaian, dan pelbagai ragam bentuk lagi.

Dalam banyak-banyak ragam suasana ini, aku terpandang beberapa manusia sedang bermain layang-layang moden. Ah! teringat rasanya pada kampung halaman. Melihat beberapa layang-layang yang dinaikkan mengingatkan aku sewaktu kecil bermain layang-layang bergambar kartun yang dibeli hanya beberapa sen sahaja dari kedai runcit cina - Kedai Awang (nama kedai Cina seperti nama Melayu), Kedai Mek Ah Mo atau pun Kedai Kiok. Suasana ini mengingatkan juga aku kepada pakcik yang pakar membuat dan bermain wau tradisional yang bunyinya nyaring berdengung. Suasana di Dungun dari bulan April hingga bulan Julai/Ogos adalah musim bermain wau. Ah! Syahdu dan nostalgia rasanya.

Melihat suasana begini membuatkan aku ingin bermain wau tradisi Melayu di sini. Aku tidak mahu layang-layang moden. Aku tidak mahu layang-layang berlakar watak kartun tv. Aku mahu wau tradisi Melayu. Wau bulan, wau kucing atau wau burung. Agak menarik jika aku menaikkan wau tradisi Melayu di sini, berbeza dengan mereka dengan layang-layang moden. Bunyi nyaring berdegung pasti menarik perhatian.

Aku mencari dan ingin membeli wau tradisi Melayu ini. Siapa yang tahu orang yang menjualnya di Dungun atau di Terengganu sila tinggalkan komen. Aku mencari dan ingin membelinya. Ah! Bunyi nyaring dengung masih seperti kedengaran. Begitulah kenangan!

No comments: