Saturday, December 31, 2011

Marang di Pontian

Dari entri Tanjung Piai Memandang Karimon

Setelah beredar dari Tanjung Piai, aku mengambil laluan Pontian. dalam beberapa kilometer, aku dapati kawasan Pontian ini seperti aku pernah melaluinya. Dejavukah? Tidak? Tidak. Laluan di kawasan Pontian ini rupanya kawasan alamnya sama seperti ketika melalui kawasan daerah Marang. Jika dari Dungun hendak ke Kuala Terengganu, melalui jalan pantai berhampiran kawasan kampung dalam daerah Marang, geografi Pontian seakan mirip. Lebih kurang sama. Ah! Terengganu lagi. Banyak kawasan di Tanjung Piai dan Pontian ini mengingatkan aku kepada negeri aku Terengganu Darul Iman. Suasana jo'ong, kadang hujan rintik-rintik, air pasang, ombak kuat, semuanya mengimbau ingatan aku kepada tengkujuh di Terengganu. 

Bercerita semula tentang Tanjung Piai, anda jangan terkejut jika ketika anda berada di sana talian telefon bimbit anda akan menerima mesej untuk bertukar roaming talian Indonesia 

Hah!


Dari Piai lalu Pontian
Laluan kampung indah sekali
Seperti Marang seperti seakan
Teringat negeri rindu di hati

No comments: