Monday, December 19, 2011

Oghang Pata

"Walau duduk di mana sekalipun, pantai juga dicari"

Sememangnya pantai juga yang aku cari. Walau aku tinggal jauh dari Dungun, jauh dari pantai, ke pantai jua aku pergi untuk sekali-sekala melepaskan rindu. Walau ombak di sini tidak segah di sana, tidak semerdu, tidak sederu samaada dari deru ombak mahupun deru anginnya, aku cuba jua untuk merasainya seolah-olah berada di Dungun. Aku pernah mengeluarkan kata-kata pada kerabat tua keluarga sebelah ayah aku yang juga merantau  jauh dari Dungun (merupakan orang yang dikenali sekitar bandar di Dungun satu masa dahulu dengan berdasarkan jawatannya dalam pekerjaan di Jabatan Penerangan):

"Kite oghang pata, dokleh tadok pata, nok cari gok pata, beh duk pata"
(Kita orang pantai, tak boleh tak ada pantai, nak cari juga pantai, best duduk kat pantai)

Kata-kata aku dipersetujui olehnya dan beliau juga seperti aku. Beliau juga bercerita ketika tinggal di selatan semenanjung dahulu, beliau kadang-kala mencari pantai, hendak merasai suasana pantai seketika. Mungkin ini perasaan orang-orang Terengganu yang tinggal di pesisir atau pinggir pantai, walau di mana pun berada jauh nun dari pantai, ke pantai juga tempat melepaskan lelah, rehat seketika.

No comments: