Thursday, October 16, 2008

Warih-Waroh ( i )

Warih-waroh (slanga teranung) adalah bermaksud waris ataupun saudara-mara yang dekat mahupun bau-bau bacang. Kewujudan blog ini juga adalah untuk mencari atau bertemu saudara-mara yang dekat atau jauh, yang pernah jumpa atau kenal, yang tidak pernah jumpa atau tidak kenal malah yang hilang. Jika anda mengetahui atau pernah mendengar atau mempunyai tali persaudaraan dengan penulis, jangan malu dan segan untuk menghubungi atau berkomunikasi dengan penulis di ruangan blog ini.

Berdasarkan kisah satu, dua dan tiga, ingin penulis terangkan salasilah keluarga:


Sambungan Kisah Satu.

Sebelah Tok Esah Binti Daud :

Moyang Daud (Dari Johor dan Riau) + Moyang Wan Ngah
|
Tok Esah Binti Daud + Tokki Muhammad Bin Salleh (Kampung Nibong Bawah)
|
15 adik-beradik (termasuk Ibu Penulis)

Ibu Penulis + Bapa Penulis (Bapa Penulis Generasi Keempat Moyang Tambun)


Perihal Moyang Daud yang datang dari Johor dan Kepulauan Riau telah penulis terangkan di dalam Kisah Satu. Cerita mengenai Moyang Wan Ngah begitu kabur dan kurang diketahui oleh penulis. Penulis hanya mengetahui Moyang Wan Ngah ini mempunyai saudara-mara yang ramai di Kuala Terengganu di sekitar Istana Kolam Kuala Terengganu ( istana tersebut telah tiada, yang tinggal ialah Kampung Kolam dan Flat Seri Kolam).


Awang-dengar cerita Kampung Ladang Kuala Terengganu akan tenggelam oleh arus pembangunan. Kampung yang terkenal dengan batik, tembaga dan nasi dagangnya tidak dikekalkan. Ia patut menjadi kampung warisan.

6 comments:

TATA said...

A'kum Penulis, saya nak tahu nama sebenar penulis supaya saya dapat mencari asal usul kaum keluarga saya baik yang dah dikenali atau mungkin ada juga yang tak pernah kenal. sekonyong2 saya dapat agak yang penulis ni adalah orang yang amat saya kenali sewaktu zaman kanak-kanak saya dulu (tahun 60-70an). Penulis boleh hubungi saya melalui 019-365 2834 untuk tahu siapa saya. terdetik dihati penulis ni sebenarnya warih waroh saya jugok.

TATA

TATA said...

Memag benar Kampung Ladang sekarang ni dah 99% tenggelam dek arus pembangunan yang diluluskan oleh orang2 terdahulu. rumah ibu saudara saya dan lain2 family pun akan ditumbangkan tak lama lagi. depan umah dia lening doh naik aprtment baru. tak tahu lah mana pergi tuan rumah yang buta tembaga kat belakang sekolah ladang tu pindah. sepatutnya warisan mcm tu yang perlu dipertahankan.

TATA

Kama At-Tarawis said...

beh gok tengok oraang bersoreh ni. malangnya saya takdok warih waroh di dungung sebab keluarga kami 'pendatang' - orang luor hok mari keje di bukek besi. walau bagaimanapun..hati ni milik Tranu..:)

TATA said...

kama at-tarawis, family saya pun masih ada kat bukek besi tu. zaman besi ada my step grandpa kerja bawak keretapi bijih. mungkin ur family kenal kut. Nama dia Tengku Ibrahim, isteri dia nama tengku teh (suka jual kain baju/intan berlian dari rumah ke rumah). ada sorang lagi nama syed harun duduk kat besol. dan lening saya masih duk g bukit besi melawat orang2 yang masih dikenali.

my friends ada khabor suara u sedap dan u jadi johan karaoke masa PESAT wat hari keluarga kat PD hari tu. I tak dok masa tu sebab have to attend wedding. selamat berjumpa di hari terbuka PESAT pada 16 Nov. 2008 di RASTA, TTDI. My phone 019-365 2834

TATA

Zaki said...

Salam,
Pak Awang kalau minat boleh cuba try www.geni.com (klu belum try).. satu alat cukup baik utk trace warih waroh...
my2sen

fauzan said...

Ada kenal wanita teh dari kg kolam