Saturday, November 8, 2008

Khabak

Khabak..

Khabak pokok. Khabak adalah bermaksud memanjat. Pokok atau tiang atau apa saja yang perlu dipanjat.

Dulu-dulu masa awang kecik-kecik, awang selalu nampak basikal yang bersambung dengan pelantar kayu beroda tempat beruk ditambat dengan rantai besi. Basikal tua beroda tiga berpelantar kayu ini seakan beca tetapi tiada bumbung. Masa kecik-kecik, awang risau beruk ini mengejar budak-budak kecik, nampak muka garang. Beruk ini dilatih untuk khabak pokok nyo ( panjat pokok kelapa) untuk mengambil buah-buah kelapa yang muda atau tua.

Ada juga tuan punya beruk ini tidak menggunakan pelantar. Hanya menaiki basikal tua dan menambat rantai di tempat pare - tempat duduk besi belakang basikal atau para. Beruk yang ditambat akan duduk di atas pare basikal tersebut.

Cerita Lain.

Masa awang kecik-kecik dulu, sepupu-sepupu awang ramai yang reti khabak pokok. Kalau nak mengait buah rambutan di dahan yang tinggi menjulang, pokok dipanjat sambil membawa galah buluh atau kayu yang dihujung diikat dengan jaring seakan jaring pengaut ikan. Begitu juga dengan pokok langsat atau duku. Khabak pokok tinggi-tinggi, kemudian kaik buoh duku - kait buah duku. Buah duku atau langsat yang menjulang tinggi, buahnya pun ada di dahan yang tinggi dan perlu dikait, kalau jatuh ke tanah, buah tersebut mudah pecah kulitnya. Begitu juga dengan buah langsat. Cuma satu elak daripada digigit khengge - kerengga. Caranya, sebelum khabak pokok, letak ikan masin yang diikat dengan tali pada satu ranting atau dahan pokok yang rendah. Tunggu sampai setengah hari, sampai koloni kerengga turun menghurung ikan masin tersebut. Kemudian bila petang, khabak pokok, untuk mengambil buah. Cara ini menjadi juga tetapi ada juga kerengga yang tidak menghurung ikan masin perlu juga dielak. Nanti jenuh menggaru badan.

No comments: